فیلم انتخاباتی میرحسین و امیدهای سر خرمن ما!

فیلم مستند انتخاباتی میرحسین موسوی را هم دیدیم .گرچه به هیچ عنوان قابل مقایسه با فیلم احمدی نژاد نبود اما متاسفم که باید بگویم هم از مجید مجیدی ،سازنده فیلم انتظار دیگری می رفت ،هم از آقای موسوی.این فیلم هم بخش های پوپولیستی داشت.نمی دانم چه بگویم؟انگار فضای جامعه در سالهای اخیر همه را به سمت نوعی رفتارهای های پوپولیستی سوق داده است.آقای مجیدی ! نفهمیدم چرا صحنه ناهار خوردن میرحسین را در گوشه جاده به ما نشان دادید؟یعنی ما کم از این چیزها در این سالها دیدیم؟یعنی ما به خاطر اینکه آقای موسوی گوشه جاده ناهارش را در یک ظرف یکبار مصرف می خورد و یا چکمه پلاستیکی می پوشد باید به او رای بدهیم ؟این کارها را که احمدی نژاد بهتر از همه بلد است.

البته همه ی فیلم مستند میرحسین بد نبود.تاکید زیادش بر ایران را پسندیدم.چیزی که انگار در جمهوری اسلامی یک نوع تابو شده است.اینکه مشکلات کشور به خوبی از زبان چند زن در این فیلم مطرح شد،یک نقطه قوت دیگر بود.هرچند که نفهمیدم چرا آقای میرحسین اصلا در این فیلم از زنان حرف نزد.نفهمیدم چرا هیچ تاکیدی بر حضور زهرا رهنورد و آقای خاتمی در این فیلم نشد ؟همه زنان طرفدار او زنان خیلی با حجاب بودند؟دخترانی با حجاب معمولی در این فبلم کجا بودند؟همان هایی که در استادیوم آزادی و تبریز و مشهد برایش هورا کشیدند؟شنیده ام که سیمای جمهوری اسلامی این فیلم را سانسور کرده است.نمی دانم چقدر درست است ،ستاد میرحسین باید موضوع را اعلام کند.

ما در این سالها انگار عادت کرده ایم که مدام وعده سرخرمن به خودمان بدهیم . پس یکبار دیگر به خودمان وعده می دهیم :بزک نمیر !بهار میاد ! ما هننوز منتظر فیلم بعدی هستیم .امیدواریم آنجا همه ی طرفداران موسوی را ببینیم.امیدواریم آنجا از زبان موسوی در باره مسائل زنان ،دانشجویان و زندانیان سیاسی بشنویم ،آزادی مطبوعات هم فراموش نشود! راستی امیدواریم که خانم رهنورد در کنار همسرش همچون حضور واقعی اش درجامعه دیده شود ،نه آنچنان که در فیلم مجیدی دیدیم :حضور تزئینی به عنوان مستمع سخنان شوهرشان

البته هستند دوستانی که رویکرد میرحسین را در این فیلم پسندیده اند ؛چون معتقدند که باید رای مردم عادی را جمع کند.[مزدک->http://www.yekpanjare.com/2009/05/1520.php] یکی از این افراد است که می گوید چون ما در سویس زندگی نمی‌کنیم، روی‌کرد موسوی در مستند تلویزیونی‌، هم‌چنین در نطق انتخاباتی اولش، تاثیرگذاشتن روی مردم عادی و به‌خصوص طبقات فرودست جامعه بوده است. در واقع این فیلم به هیچ وجه قرار نبوده روی من و شمایی که ادعای روشن‌فکری داریم، کتاب می‌خوانیم، روزنامه می‌خوانیم و به اینترنت دست‌رسی داریم، اثر بگذارد، بلکه اقشار کم‌تر آگاه جامعه و صد البته اصول‌گراهای مرددی که در ذهن‌شان دارند بررسی می‌کنند از بین موسوی و احمدی نژاد کدام را انتخاب کنند هدف قرار داده بود. اگر از این منظر به این فیلم نگاه کنیم فیلم به نظرم موفق و حتی هوشمندانه بوده است.

اما من معتقدم استفاده از این روش ها به خودی خود می تواند تایید برخی از همان روش های پوپولیستی باشد که در این سالها از آن رنج زیادی کشیده ایم و نکند میرحسین با هدف قرار دادن آرای طبقه محروم جامعه ؛رای طبقه متوسط و روشنفکران را از دست بدهد؟

نوشته‌های مشابه

+ نظری برای این مطلب وجود ندارد.

افزودن